Vabadussõja monument osutus Orava ristiks

Andrus Kivirähk teritas jälle Harju mäe nõlvale kerkiva maitsetuse monumendi peale sulge ja sõnastas väga ilusa mõtte: Vabaduse väljaku ääres on Ivan Orava hauasammas, klaasist ristiga.

Selle samba uus nimetus võiks olla: oravarist oravamäel. Seda võib võtta nii Ivan Orava hauatähise kui ka oravapartei allakäigu mälestusmärgina, mille harude külge oravaparteilaste nahad nülitakse. Jaanuaris juba käisid oma autoga maanteekraavis üle katuse, nüüd võeti Tartus ka kimp nahku parkimiseks liistule (Otsalt, Seli).

Vaieldamatult oli selle samba püstitanud valitsusel kõige suurem sammaste alane kompetents: majandusminister Juhan Parts, kes 2004. septembris viis Lihulast ühe samba punase kaanaga minema, siis 2007. aprillis Aaviksoo, kes eemaldas Tõnismäelt ühe samba ja nüüd tellis 500 m eemale kolmanda samba. Kas panite tähele, et mõlemad mehed on IRL-i liikmed? Seega siis 2 eemaldamist ja 1 püstitamine. Kusjuures 109 miljoni eest oleks saanud koolitoidu aasta lõpuni aga näe kirikus vandujatel oli vaja oma kolesammast, et papid saaksid selle ümber pritsida ja tossata ning judeo-kristlikke talitusi pidada.

Sümboolne, et selle samba valmimise ajaks on Eesti olnud ligi 1,5 aastat majanduskriisis, sest SKP kukkus miinusesse 2008. I kvartalis.

Millise teise sümboliga tähistada veel Eesti majandusedu maha matmise kohta kui mitte ristiga?

Vaesed suhtekorraldajad, neil saab olema ränk vaev selle samba hüüdnimesid vaigistada: natsipeenis, ristijunn, tülirist, kolesammas, Aaviksoo erektsioon, Orava Rist, Orava kalm, orava haud, maitsetuse monument, jne mis käisid läbi Kiviräha loo kommentaaridest. Või siis vastupidi, saavad väga palju tööd ja raha teenida.

Eile õhtul võidi ju teha head nägu selle ürituse juures ja teisiti arvajad vaigistada aga keegi ei suuda kogu rahva arvamust vaikima sundida. Jääb faktiks, et samba kavandas Rainer Sternfeldt (IRL), ehitusjärelevalve ja KAPO huviorbiiti korruptsiooni kahtlusega sattus sihtasutuse juht Aivar Reivik (IRL) ja kogu projekti tellis partei tagatoa heakskiidul Jaak Aaviksoo (IRL). Vaata ükskõik kust otsast aga Res Publica ja Isamaa poliitikute kõrvad paistavad igast otsast välja. Saame näha kui palju sellest rahast ka valimiskassasse jõudisi.

Tagantjärgi olen ma väga rahul, et valiti just rist ja ehitati just selline, sest see on sedavõrd võõristav ja allakäiku sümboliseeriv, et Vabadussõda ja mälestus jäävad sellest teotamata.

Tavaliselt pannakse sihukesele kitši saastale uhke nimi ja kulutatakse hulk raha kommunikatsioonile, et rahvas ikka saaks asja “headusest ja väärikusest” õigesti aru. Tavaliselt jagatakse ka autasusid, et keegi ei julgeks “projektis” kahelda.

võidusamba autor ja IRL-i liige Rainer Sternfeldt 22. juuni 2009 hilisõhtul ETV-s. Äsja on toimunud umbes 12 erineva kiriku esindaja poolt maitsetuse monumendi sisse õnnistamine. Foto ETV ekraanist.

võidusamba autor ja IRL-i liige Rainer Sternfeldt 22. juuni 2009 hilisõhtul ETV-s. Äsja on toimunud umbes 12 erineva kiriku esindaja poolt maitsetuse monumendi sisse õnnistamine. Foto ETV ekraanist.

Rainer Sternfeldt sai ka autasu ehk risti kujulise ordeni ja teda võis koerakuppudega ka teles näha.

Kaitseministri käskkirjaga annetati kaitseministeeriumi kuldrinnamärk Tšehhi klaasifirma Sans Souci esindajatele Martin Chab’ile ja Pavel Baxa’le.

Panuse eest võidusamba rajamisse said ministeeriumi hõberinnamärgi tšehhide Eesti tütarettevõtte 2HP juht Jaanis Kuld, monumenti ümbritseva maa-ala rajanud peatöövõtja Celander Ehitus OÜ objektijuht Andrus Kuut, omanimelise arhitektuuribüroo juht Kersti Lootus ning projektijuhtimisfirma Telora-E projektijuht Peeter Silla.

http://www.epl.ee/artikkel/471932

Järgnevalt valik EPL-i arvamusi sellele Andrus Kivirähki poolt kirjutatud arvamusloole, kus ta mattis oma väljamõeldud tegelase Ivan Orava selle klaasist samba alla.

Samba pooldajatelt

  • Kivirähi fiktsiooni tõsiseltvõtmisega mõnitame me kõiki neid luust ja lihast inimesi, tänu kellele me saime Vabadussõjas oma riigi. Paadunud ateist on mõelnud nn. ristisamba mõnituseks välja tõepoolest geniaalse käigu, aga tema ajab oma asja, oma kiiksu, millest meie peaksime leebe muigega üle olema.
  • Kivirähk, otsi omale uus töö.
  • No ei ole vaimukas kirjutis. See on ju otsene Vabadussõja ausamba ja selle avamise mõnitamine. Muidugi paganana ei salli Kivirähk risti sümbolit.[Kas sinu jaoks on vaimukas kirjutis Johannese Ilmutuseraamat? Selline vaimselt kõrge pilotaaziga kirjatükk, mis väljamõeldistelt hiilgab enam, kui Harry Potteri raamat.]
  • Hau! Suur Pealik on kõnelenud! Loodan,et Tema ideed ja mõtted saavad sama surematuks kui kunagise”iidoli”lenini”arvamused”omal ajal.
  • Tervitus Moskva seltsimeestelt. Kõik Pronkssõdurit austanud ja selle lahkumise üle kurbust tundnud seltsimehed ääretult Venemaalt tervitavad ühehäälselt ja vaimustatult kirjutise ideed, sest see teeb eestlaste niinimetatud Vabadussõja naeruks ja me saame alati teile külla sõites irvitada teie niinimetatud vabaduse üle, olete teinud selle följetonitegelase hauaks.Nii saame meie kõik ühteviisi aru. Hurraa.
  • Kivirähale peaks Aleksander Nevski ordeni annetama!
  • saage aru, et Kivirähk irvitab teie Vabadussõja, teie esivanemate ohvrite, teie ajaloo ja teie pühaduste üle. Samba alt hakkame saama nüüd Orava kirju ja Vabadussõja mälestuse iganädalast mõnitamist. Mida te siin juubeldate? See mees on eesti rahva kui elujõulise nähtuse ammu maha kandnud – lugege ta loomingut! – ja trambib nüüd veel mõnuga viimastel pühadustel. Lisaks on ta ju täiesti meelehaige ateist. Võtke ennast kokku ja ajage selg sirgeks Kivirähi-orjusest!
  • Kas lollid ja ausad nagu sotsid on ikka parem kui tarkuritest-mälumänguritest ülbajad-tembutajad nagu oravad?
  • Vabadussõja Võidusamba üle ironiseerimine on umbes sama nagu Kivirähk oleks ironiseerinud oma vanemate suguelu üle. Olen tutvunud reeglitega ja võtan vastutuse oma sõnade eest. [Nii et see mälestussammas meenutab kellelegi tema vanemate suguelu?]
  • Kogu see jälk artikkel ei vasta hea tava nõuetele. Autoril puudub vähimgi eetika.
  • Sai sellest eesti isamaaliseuse Üle irvitajast [Ivan Orav] lahti! isegi nõukogude ajal ei mõnitatud niimoodi eestlastele pühat isamaa armastust!
  • Ehita oma gaasitoru, borrelioos, ära mögise samba kallal.
  • odav ja labane. kivirähul oli potentsiaali, aga ta oskar luts on tema jaoks endiselt ületamatu suurus.
  • kivirähk on rõve arvamus: pätistunud ühiskonna musterkuju
  • kivirähk on Zarenkov
  • kõigil punastel pasatskitel nüüd siis pidu lahti siin…? kesikud ja muu kamp kotti!
  • On väga kurb, et ETV edastas seda soppa päevauudisena.
  • Kõik, kes te siin ilkujale Kivirähule kiidulaulu laulate, ajuvaba juttu ajate, ning Eesti Vabadussõja Võidusammast sõimate, teadke, et te olete psüühiliselt haiged inimesed ning ei vääri Eestlase nime. Palun emigreeruge kohe, sest kättemaks võib tulla päris karm. Usun, et enamus teist teeks enne püksi, kui julgeksite näkku öelda seda S…TTA, mida te siin internetis verbaalselt välja pritsite. Ja kuidas Kivirähu Eesti-mõnitused omavad sellist laialdast meediakajastust, on KAPO teema.
  • Ja sõimake aga Ristisammast oma rikutuse piires. Ja sõimake Kõigevägevamat, avaldage mõnitavaid kirjutisi, nagu Ivan Orava autor teeb. Laske aga edasi. Ma naeran vaikselt pihku, sest ma olen 100% veendunud, et õnne see teile ei too. Kui siis petlikku ja üürikest.[Kes on kõige vägevam? Laar? Põder? Ansip? Partei ja valitsus?]
  • Väiksemategi sigaduste eest on inimesi ahju pistetud. Ettekavatsetud mõrv, raisk.
  • Eriti vastik on see, et rahvusringhääling Kivirähu mõnitavat kirjutist pikalt edastas ja seda Vabadussõja Võidusamba avamise eel. Meile kallid väärtused on jalgealla tallatud ja ühiskonnas laiutab vasakliberaalsus. Ainus lohutus on, et kaua see enam ei kesta, europarlamendi valimised näitasid selget sotside ja vasakpoolsete hävingu algust terves Euroopas.
  • Terve Euroopa ja Ameerika kannab ristikujulisi aumärke uhkusega rinnas ja püstitab riste tänavatele ja väljakutele – minge vaadake, kui palju neid on. Aga mingi postkommunistlik rahvakild ei kannata risti? Äkki ta polegi nii POSTkommunistlik? See ristiviha on nõukaajal sisse taotud. Nõukaigand, kui soovite.
  • Teile ei meeldi rist vaid seepärast, et seostate risti kirikuga ja kristliku kultuuriga – Vabadusrist on orden ja seega hoopis teine asi. Millise hauatähise teile paneneme, seda veel vaatame. Arvan, et te seda ei väärigi. [Rist on ordenisümboolikasse jõudnud otseselt keskaegsetelt kristlikelt rüütliordudelt.]
  • Armsad eesti õed ja vennad! Eks me ole Eestis suurematki risti ja viletsust näinud kui see klaasrist Toompea jalamil. Oleme jaksanud seda risti ja viletsust kanda läbi oma pika ajaloo, peame jaksama nüüdki!
  • Ikka jõuame kristliku kultuuri juurde, mida te näite eitavat. On alanud tagasipöördumine kristliku väärtussüsteemi poole! [Kristlik alge Euroopa kultuuris. Braavo! Aasia kõrbeusund kui Euroopa kultuuri alge.] [Kristlik alge on nii 14% usklikke Eestis vaatamata 750 aastasele ajupesule. On veel küsimusi sadula kohta kassi seljas?] [Euroopa kultuur on välja kasvanud vanast Kreekast ja Roomast. Ristiusk on seda pärast kahtlemata tugevalt mõjutanud, siiski mitte rohkem kui tänast kultuuri lähis-idas või siis näiteks lõuna-Ameerikas.][Ära too kaugajalugu tänapäeva. Kristlus on tegelikult rahu-usk.]
  • Jaksu siis Vabadussõja monumendi vastastele, kes üksiti kas ateistid, vabadusevastased, võhikud või muidu tigedad, valage oma vimm hästi välja, siis saate jaanikule minna lahedama meelega. [Pööripäeva tähistamine ja jaanituli ju kah paganlikud kombed.] [Tuli on üks neljast elemendist, mis, muide, märgib üht risti haru.] [Mis näitab seda, et USK oli ammu enne seda kui kristlased selle oma valimisvankri ette rakendasid.]
  • Kirjuta endale veel alakommentaare, las siis mägrad loevad, kui targa jutuga mees sa oled. Juunikommunist.

Samba suhtes kriitiliselt arvajate arvamused:

  • See lugu siin läheb silmapilkselt Eesti loomingu klassikavaramusse. Selliseid seoseid võib luua vaid Kivirähk, mis on sümbolitest ja sarkasmist tiine. Eks ole see paljutähenduslik, et hr Orav just nüüd meie hulgast lahkus, võib-olla ei tahtnud ta näha tüliristi avamist.
  • Mõlesin just, et kuidas Kivirähk (ja Ivan Orav) selle Vabadussõja Võidusambaga nüüd elama hakkavad, aga Kivirähk sai hakkama suurepärase vangerdusega. Hauasambaks nad kogu aeg seda monumenti kutsusid ja nüüd saigi sest Ivan Orava hauasammas. Küllap jõuab see rahvasuhu ja jääb sinna.
  • Mismoodi nüüd minna võidusamba avamisele tõsise näoga? Kõik seal aatelised ja ajavad tõsist juttu, aga rahvas itsitab pihku, et Kivirähk tembeldas selle matuseks. 10 punkti, Kivirähk, mitte keegi teine ei oleks osanud üritusele paremini vett peale tõmmata, kui sina.
  • Edaspidi vaatan Oravamäge ehk Orava Kalmu kindlasti sooja pilguga. Olgu muld talle kerge:)
  • Kivirähk kirjutas end ajalukku ja rahva mällu. Rist saab nüüd hoopis uue nime – oravarist oravamäel…
  • Hoopis kole needitud klaasrist, kirikupapi egotripi kepphobune mõnitab vabadusvõitlejaid. Kivirähu antud uus tähendus leevendab ebaõnnestunud samba üle tekkinud ahastust natukenegi. See annab justkui mõista, et õige, väärikas mälestusmärk vabadusvõitlejatele alles ootab püstitamist.
  • Sümboolika on huvitav. Oravamägi. Oravarist. Ma arvan, et ma tean, mida see Oravaparteile tähendab…
  • Kurgus hakkas nagu nöör kiskuma ja pisaranääre erutus… Ivan orav, olgu muld sulle kerge… Nii sobiv rist sajandivanusele tublile mehele, kes ei tea midagi kunstist, kultuurist, vaimsetest väärtustest – kuid kes oskab venelasi peksta ja viina juua nagu ei ükski tänapäeva mees.
  • Kahju,et Ivan Orav lahkus meie hulgast, teadmata mõnede asjaosaliste otsesissetulekutest seoses samba ehitusega. Ei ole tiblad nii ohtlikud,kui oma ahnurid otsesel riigi majanduselu hävitamisel!
  • Otsus sängitada väsimatu tiblatõrjuja Harjumäe jalamile hiiglasliku klaasristi alla, mis ühtlasi ka sõjalise aumärgina Vabadussõja Võidu monument, on ainuõige. Teisiti ei saakski ja ei tohikski: sest kelle vaim peale Vana Sepa oma olekski võimeline tõrjuma tiblade laimujutte ja koguni kurje sepitsusi!?! Puhka rahus.
  • Samba suhtes mul seisukoht puudus … enne. Nüüd,kui Tallinnasse juhtun ja sammastst näen……tõenäoliselt kisub suu muigele.
  • Tiblakütt sai väärika lõpu ja Risti Junn läheb rahvasuhu Orava Hauana. See oli ilus, Kivirähk. Kui juba Risti Junn, siis pole midagi parata, tuleb leida sellele mingi õigustus.
  • Suur tänu Andrusele ka selle eest, et ta klaasmonstrumile minu silmis nüüd parema tähenduse kui lihtsalt “Aaviksoo erektsioon” andnud on.
  • Ristisammas on kõige pühamate tunnetega mängimine piiri peal: selleks on hea maitse piir. Sammas ise on ju röögatu ristikoloss, mis tekitab vastandlikke tundeid just nii esteetilisest kui ka märgilisest küljest. 800 aasta eest langesid muistsed eestlased esimese täiemahulise võõrkolonisatsiooni alla – Kristuse sõjavendade ordu ehk nn Mõõgavendade ordu ja Taani vallutuse alla. See toimus ristimärgi all ning eestlasi sundristiusustades. Risti kujuline koloss ei ole kindlasti eestlastele omane sümbol.
  • Mida siis sellises olukorras teha, kus sisult oluline monument on juba valmis ja avamisel, kuid selle teostuslik vorm kraabib valusalt hinge!? Ei oskagi öelda. Ilmselt tuleb see rist meil välja kannatada nagu kõik varasemadki ristitoomised ajaloos. Aga hingelt me murduda ei tohi! Austagem oma paganlikku minevikku ja olemust.
  • kui teha ikka vahet Eesti riigi ja nende vahel, kes selle nimel toimetavad, ja vahel ikka väga ilgelt toimetavad, siis asetuvad asjad oma kohtadele. nende ilguste(mille minu jaoks ikka jahmatavaks ja muserdavaks näiteks oli üks prefekt, kes varastas, püüdis elektriga kalu ja tegi muid lugematuid sigadusi)õigustamine ja sidumine riigiga on jama. Minu jaoks pole see sammas püha. hing ütleb nii.
  • Teisalt on piinlikkust valmistav ka marurahvuslik fanatism, mis lämmatab kõik muud tunded ja püüdlused elus peale enda sini-must-valge rahuldamise. Jamaks läheb sii, kui trummi taotakse võimule saamiseks ja võimul püsimiseks.
  • Mis puutub teie risti, siis see on märkimisväärne ebaõnnestumine ja isegi teatud aegade ‘tuule’ litslik omaksvõtt. Valmis-saamise-ajaks-juba-vana. Püherdate või ei püherda. Lakkumise värk rohkem.
  • Puha rahus vana sepp. See tekst annab klaasristi juures käimisele hoopis uue tähenduse ning võimaldab seal ühtlasi alati midagi positiivset meenutada.
  • Kokamutt: See sammas tuleb eesti rahval nüüd ühiselt alla neelata ja ära seedida.
  • Lase saisap! Kivirähk lepitas mu sellega. Vabaduse plats on nii kunstiliselt kui idee poolest tuksi keeratud, aga mis mina sinna ikka teha saan. (Aga kahju on seda lörtsimist vaadata ikka, kurivaim, küll on kahju!) Sammas on klaasist ja hulk tšehhi töötuid klaasiseppi said õlleraha – asi seegi. Egas see lõhkumine ja mahavõtmine pole kah lahendus.
  • Määrige oma rist endale pähe ja katsuge sellega kuidagi välja-näha. Äärmiselt naiivne usu-selts on püüdnud õhust-võetud asjadega oma kohalolu siin siduda. Las nad teevad siis seda.. On veel vaja angažeeritud lolle ligi võtta rohkem? Kontrollituna oleme kõige uskmatum rahvas kogu ilmas.
  • virtuaalkangelane virtuaalriigi imaginaarset võitu tähistava transparentse (et on ja ei ole kah) peenise all puhkamas.
  • igatahes on Orava matus Orava mäele Orava Risti alla viimase sajandi parim nali.
  • Mida siis on teutooniristil ühist Eesti vabadussõdalastega? Ega päts ja tema tellimustöö täitja triik polnud vabadussõdalased. Nad olid kõigest kadakast eestlastele võõrast ideoloogiast hõivatud untsa-antsakad.
  • Mis siis ikka üle jääb lõppude lõpuks. Või arvab keegi tõesti veel, et kõik hakkavadki nüüd nagu üks mees sellele nationalistlikule propagandale kaasa lalisema ja SS-laste monumendi ees öiseid orgiaid korraldama. Kogu selle Vabadussõja epopöa on teinud naeruväärseks just need, kes selleteemalisi propagandaüritusi korraldavad ja filme fabritseerivad ja nii edasi. Ja lõplikult tegi teema naeruväärseks just see mõttetu rist – natsipeenis, nagu keegi tabavalt ütles. Loomulikult on see naeruväärne. Tühine ja naeruväärne ja lihtsalt hale. Nagu ka seda ettevõtmist toetavad poliitikud.
  • Minu jaoks jaab see nyyd Orava Ristiks.
  • Väga andekas on ühe kommentaatori pakkumine nimetada Harjumägi Oravamäeks. Kõige muu kõrval rõhutaks see Toompea lähedust, kus võimul on oma dogmadesse uppunud oravad. Teiste arvamused neid ei huvita. Ilmselt ei luba nende dogmad tõdeda sedagi, et võidupühaga tähistatakse RISTIrüütlite minemapeksmist Eesti piiridelt.
  • Kiviräha vemp on nüüd lihtsalt ülburitele valusalt tagasi põrganud enda käkk.
  • See sammas võib jah rahvast ühendada. Olgu selleks vedavaks jõuks siis pealegi pisut häbi kolesamba üle seotuna irooniaga.
  • Sambajurakat oli täna õhtupoole juba näha. Osaliselt küll. Aga oli just nii hull kui karta võis. Või isegi veel hullem. Keegi ütles küll kunagi, et tehnoesteetika, aga ikkagi…
  • Olgugi see ristijunn vabadusvõitleja Ivan Orava hauatähis, ikkagi solgib see meie linna ja tuleks ära koristada. Millegi nii maotu ja maitsetuga tähistada võitu Vabadussõjas, pealegi kesklinnas…
  • Kõige uskmatumale rahvale on kasiinotuledes rist vabadusena, nagu sadul kassi seljas.
  • Aga kui järele mõtelda, siis me vaevalt kõige uskmatum rahvas maailmas oleme. Vaevalt, et kuskil mujal nii palju usutakse horoskoope, nõiavitsu, kurja silma, tulnukaid ja mida veel…
  • Ilm on suurem kui hakkide kaagutamine kirikuaias ja pappide pähe-istumise üle kohtlaste heameel.
  • Kas Kristus oleks sellise tralli ja miljonitepildumist heaks kiitnud? Või mida ta üldse puuslikekummardamisest arvas? Kaldun arvama, et supiköögi oleks avanud.Selle papi eest oleks mitu aastat saand kõik linna sandid ära toita.
  • Vabadussõdalased ei sõdinud ristisõjas, neile läks korda isamaa ja oma kapsaaed! Mälestades vabadussõdalasi ei pea teutooni risti ajama püsti!
  • Rassist ma ei ole. Konstateerisin vaid fakti, et Vabadusristi kujundanud Eesti tuntud kunstnik Nikolai Triik oli vene rahvusest; lõpetanud Tallinnas venekeelsed koolid ning töötas hiljem Peterburis.
  • Aga mida nüüd Vaarik tegema hakkab Kas joob ka end surnuks või läheb Enneti juurde ravile Aga Ivan oli üks õige mees kes ristijunni poole sülitas ega kummardanud Aaviksoo taolisi kõlupäid
  • Imelik on lihtsalt arutlus, et on küll rist, aga kuna tegemist on ordeniga, siis pole sellel kristlusega mingit seost. Pigem on selline mõttekäik kristliku kultuuri eitamine.
  • kommentaare sirvinuna, pean mainima, et “aatemeeste” kommentaare on väga naljakas lugeda siit. Palun, ärge lõpetage, te olete osa kunstiprojektist. Kuldsõdur ja klaasrist.
  • Mõnele ei meeldi Ivan Orav, teisele Andrus Kivirähk, kolmandale isegi tema lugejad mitte (UUS!).
  • Mina tahan olla oma jumalaga kahekesi, kas hiiemäel, pühal allikal või lihtsalt suure puu all ,põllu ääres. Ja ei mingit karjas kellahelina peale palvetama minekut.
  • tavaliselt pannakse siuksele ersatsi saastale uhked nimed ja kulutatakse ulk raha kommunikatsiooni pääle, et rahvas saaks ikke asja “häädusest ja väärikusest” aru. Näiteks selle klaasristi…, no ütleme-arhitekt Rainer Sternfelt,.. ei jõua ära padrata ja vadrata omakäkitud ersatsi ilust ja enneolematusest.
  • see ongi trendipedede asi, selliste trendipedede kes ise ei ole suutelised miskit algupärast ja ausat asja välja mõtlema ja siis nende haige aju otsib kõikjalt mingeid poppe fragmente ja kokku saabki siuke eklektiline käkk millelt homme kaas pealt võetakse.
  • Valguslahenduseta asi ei ole väga trendikas paraku. Kuskil peab ikka midagi plinkima, siis on meinstriim ja aateline.
  • Kõned saavad olema vinged, ei kahtle. Pisaraidkiskuv, häältväristav paatos, aatemehed kõrval noogutamas. Uhh.
  • Minu arvates ei peaks vabaduse eest võidelnud meestele ja naistele risti püstitama. Eriti mitte kitši, mis homme avatakse. Meie vabadus ei ole nii odav.
  • Tunnen pisut, tänu Eesti koolile, ajalugu, et idiootseid minevikutõlgendusi ära tunda. Näiteks nagu nõukogude võim ehitas üles meie tööstuse ja tõi Eestisse kirjaoskuse või et kristlik okupatsioon arendas eestlust.
  • No öelge, öelge oma kasiinotuledega küna kohta veel midagi ilusat
  • Eetikast võiks rääkida küll. Esimene teema oleks kohe hinnang kahe koalitsioonierakonna kõlbelisele tasemele. Ja veel täpsemalt – paari juhtpoliitiku Laari ja Vahtre kõlbelisele tasemele. On talumatu, et suure hulga, õieti öelda küllap suure osa eesti rahva arvamusest ja väärtushinnangutest rullitakse lihtviisiliselt võimumehanismide absurdsust kasutades ülbelt üle, võtmata kuulda ka asjatundjate arvamusi. See on tõesti kõlvatu – jäärapäise ülbusega (“Käed eemale!”) eesti rahvas lõhki ajada kohas, kus oleks pidand, oleks saand meid ühendada.

Üritusest võtavad osa: president Toomas Hendrik Ilves, Riigikogu esimees Ene Ergma, peaminister Andrus Ansip, kaitseväe juhataja kindralleitnant Ants Laaneots, Ühendkuningriigi suursaadik Peter Carter, Ühendkuningriigi parlamendi alamkoja kaitsekomisjoni liige Robert Key, riigikogu riigikaitsekomisjoni esimees Mati Raidma ja komisjoni liikmed, kaitseministeeriumi kantsler Riho Terras, kaitseväe peastaabi ülem brigaadikindral Neeme Väli, õhuväe ülem brigaadikindral Valeri Saar, Ühendkuningriigi lennukikandja HMS Illustrious komandör Ben Key, Ameerika Ühendriikide ja Rootsi Kuningriigi sõjaväeatašeed.

Kokkuvõttes siis loetelu täna esimestel minutitel avatud samba võimalikest rahvapärastest nimedest:

natsipeenis
risti junn
tülirist
kolesammas
Aaviksoo erektsioon
Orava Rist
Orava kalm
orava haud
oravarist oravamäel

Andrus Kivirähk ja Ivan Orava matmise lugu http://www.epl.ee/arvamus/471767

One Comment

  1. Tere,
    olen küll kristlane, aga ei poolda Vabadussõja Võidu Monumenti (VVM) praegusel kujul. See meenutab pigem haakristi kui Kristuse risti. Minu arust on Andrus Kivirähk esitanud üsna tabava võrdluse: VVM on Eesti vabaduse hauasammas.
    Mihkel

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga